snow2012

snow2012

Sunday, July 10, 2011

there will be full moon, a week from now


dulu-dulu, waktu zaman mak aku sekolah lagi, datuk aku selalu bawak mak aku naik motor tua dia keliling kampung sambil sebarkan risalah. risalah pasal hak rakyat, hak agama yang dah berpuluh tahun tercalar, hak untuk mengubah nasib. ye la, zaman dulu haram nak jumpa computer macam sekarang. telefon pun ada satu je kat kampung tu.

disebabkan perjuangan datuk aku, dia pernah kena belasah dengan lahanat bercota and kena masuk jail. tapi dia tak pernah putus asa. sebab kata dia, anak cucu nanti kena tindas dengan orang-orang yang kononnya terpilih. datuk aku zaman muda memang darah panas, tapi dia tak berpaling tadah. ilmu agama dia ajar, ilmu dunia dia bagi.

bila dia dah tua, cucu pun dah ramai, dia slow down sikit. tapi perjuangan dia tak pernah tinggal. dia tak takut kalau anak-anak dia tak mewah pasal tak sokong orang-orang terpilih tu. apa yang penting, anak-anak dia faham and akan follow jejak langkah dia. sampai la dia meninggal sebelum aku spm, jiwa dia tetap kuat dengan perjuangan dia.

sekarang lepas dekat dua tahun dia dah tak ada, obviously
anak cucu dia pick up whatever he left for us. kami masih lagi tak mewah dengan wang ringgit, walaupun ramai yang kerja dengan orang-orang terpilih ni. kononnya duit diorang bagi kat kita suh kita support diorang. eh, cukai bukan kita
bayar ke? ramai cucu datuk aku yang further study guna duit orang-orang terpilih (again, duit sapa sebenarnya?)

bila cucu datuk aku balik, diorang semangat untuk ber
juang jugak. bukan untuk duit, bukan untuk sape2, tapi untuk future. maybe kat negara orang, minda diorang terbuka luas. diorang tau mana baik buruk.

contohnya macam abang sorang ni,

family wife dia orang kuat orang-orang terpilih, tapi dia cakap,"peduli apa, nak lawan, mai!"
(source: fb cousin aku)

family kitorang maybe tak mewah sangat, tapi kitorang tak sanggup nak pilih orang yang tak sepatutnya just untuk dapat beras free, dapat basikal and rm500 bila upsr, or pmr. (spm haram pe pun tak dapat, dah kalah)

to see the point u must sit down and think. jangan tengok on the surface je. dapat degree belum tentu bijak. tak sekolah tinggi macam datuk aku belum tentu bodoh. semua orang ada otak. jangan ingat klcc yang tinggi tu, tak ada orang kebulur disebabkan korupsi orang-orang terpilih. and tolong jangan ingat orang-orang yang berjuang ni cuma tau berjuang tapi tak kesah hal2 jalan yang rosak dengan kemiskinan. fikir sikit, sapa yang kat atas sebenarnya? sapa yang kuasa macam diktator? orang-orang yang berjuang ke, orang-orang terpilih yang boleh bawak bini shopping kat london? people are fighting for your right, support them. be mature. kita bukan budak-budak lagi.
hehe, aku pun tak tau nak kata pe tengok gambar ni :)


k la, kena reevaluate something. bye!!

6 comments:

nasyitahnur said...

mak aihh smgt kepolitikan btul..ati2 kang kjaan dtect blog ko kang abeh scholar ko..hahaha =D

Iffah Munirah said...

Ed, troskan pjuangan ko.. kalo kerajaan nk hntam blog ko means, sumthing wrong la.. kte pttnye wt luahan hati secara brjemaah lg, bia org2 yg trpilih tu phm, suara hati n perasaan kte sbg org bwhn diorg.. smoga Allah mmbuka n mlmbutkan hati insan2 trpilih nh.. :)

Unknown said...

syitah: kita nak takut sampai biler wei.... tu hak kita tau?

iffah: thanks iffah!! tu la. aku tak mampu nak berkeras, hanya mampu meluah rasa hati. insyaAllah :)

Akulah Aqilah Itu said...

hoh! berkobar aku baca! bayangkan kau atas gunung, pegang bendera, sambil cakap benda ni. bendera kibar2. pergh.

Unknown said...

kila: selamat kembali ke sekolah!! :P

Shahify said...

Gambar last tu bukan anak Mahathir ke?haha