snow2012

snow2012

Friday, February 4, 2011

garam garam wangi~~

hari ni aku ada project wangi2~~ untuk demonstrative speech aku nak wat 'how to make scented bath salt'. aku dah tak tau nak wat project pe, since kalau nak masak2 atau baking2 agak susah. macam mana nak angkut oven, dapur gas masuk kelas =.='
so scented bath salt je la, tak payah nak masak2, ye tak?? ^.^

nak buat scented bath salt ni senang je. guna je garam apa2 yang ada kat dapur korang. pastu tepung ubi kayu dicampur untuk buat fragrance oil nanti tahan lama. then campur baking soda untuk lembutkan garam tu tadi. so tak de kasar sangat. kalau nak buat decoration, boleh campur food coloring.

biler bath salt dah siap, boleh la letak dalam glass jar macam kat bawah ni

tapi aku punya bukan lawa macam ni la. susah nak cari glass jar macam ni
*sob*

Source: google


owh look at the pink ones!! it's actually so hard to get this vibrant color. of course, using other type of coloring might be easier.
dah guna food coloring memang payah la =.='

aku tak upload gambar hasil keje aku. i malu lagi u~~!! hehe.. nanti biler dah present depan lecturer aku upload everything, from step 1 until the result, hokayy!!

owh, kalau ikutkan original recipe, kena guna epsom salt. tapi dah satu tesco aku tawaf, no where to be found. so, i just use himalayan salt and rock salt. dua2 ada kat tesco. senang~~!!
sebenarnya epsom salt ni banyak khasiatnya. good for muscle stiffness and soreness. for more info on epsom salt, google la hokkayy!!

biler dah siap, boleh la guna as body scrub. kalau beli body scrub ni agak mahal la untuk student macam aku ni kan. so boleh la guna bath salt ni. to whom yang suka soaking ala2 spa gitu, boleh gak larutkan bath salt ni dalam bath tub. kalau nak soaking, lagi best guna garam with bigger grain. untuk scrubbing jangan la guna garam kasaq chekk oii. mau pedih kulit tu kena tonyoh. :D

lastly, if u have sensitive skin, be prepared to feel itchy on your skin. and jangan guna as face scrub plak!! kang gatal2 muka nanti.

enjoy your bath salt!!

No comments: